k.p.k.n.t.
Näitä kohti pyrin jokaisessa projektissa, jossa toteutan verkkosivustoa. Jokaisessa projektissa haluan toteuttaa vähintään yhden näistä paremmin kuin ikinä ennen.
Näitä kohti pyrin jokaisessa projektissa, jossa toteutan verkkosivustoa. Jokaisessa projektissa haluan toteuttaa vähintään yhden näistä paremmin kuin ikinä ennen.
Verkkosivusto ei ole vain verkkosivusto. Verkkosivusto on yksilön, yhteisön tai yrityksen työkalu, jota käytetään tiedottamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen, myymiseen, ajattelemiseen, vain mielikuvitus on rajana. Hyvä työkalu kestää aikaa, vasaralla ei hakata vain yhtä naulaa.
Myös verkkosivuston tulee olla kestävä työkalu. Siksi toteutan verkkosivustot aina niin, että niiden skaalaaminen onnistuu tarpeen mukaan, lisäosan päivitys ei hajota koko sivustoa ja jatkokehitys on helppoa, verkkosivustoni kestävät. Kun sivusto on suunniteltu ja toteutettu kestäväksi, sen elinkaari pitenee ja hyöty maksimoidaan. Esimerkiksi liiketoiminnan kehittyminen heijastuu verkkosivustolle ja verkkosivuston kehittyminen heijastuu liiketoimintaan, verkkosivuston tulee tätä kestää.
Näen usein sivustoja, jotka on tehty vain niiden olemassaolon takia. Sivusto voi olla tyylikäs ja nopea, mutta jatkokehitys osoittautuu liki mahdottomaksi: syntyy ylimääräisiä kustannuksia ja pahimmassa tapauksessa sivustoa ei kehitetä laisinkaan. Yhden naulan vasaroita en halua enkä suostu toteuttamaan.
Päivitettävyys on osa kestävyyttä. Se on kuitenkin niin iso osuus, että pidän sitä omana kokonaisuutena. Pahimmassa tapauksessa verkkosivusto voi olla niin vaikeasti päivitettävä, että pävittäminen tuntuu jopa pelottavalta tai mahdottomalta. Vertasin kestävyyden yhteydessä verkkosivustoa työkaluun ja yksinkertaisimmillaan työkalun käyttö on täysin intuitiivista, kunhan vain perusymmärrys asiasta on kunnossa. Näin on myös verkkosivuston kohdalla. Verkkosivustoa käytetään yksinkertaisimmillaan esimerkiksi vain tiedottamiseen tai informoimiseen. Tällöin päivittämisen tulisi olla niin helppoa, että lähestulkoon kuka vain sen osaa.
Kun työkalun käyttötarkoitus monimutkaistuu, myös sen käyttäminen monimutkaistuu. Jos perussivusto vastaa vasaraa, verkkokauppa vastaa kenties moottorisahaa. Kuitenkin myös monimutkaisimmissa kokonaisuuksissa päivitettävyys on aina yksi tärkeimpiä kriteerejäni.
Yksinkertaisen verkkosivuston kohdalla uskallankin luvata, että käyttäjä osaa päivittää sivustoa ilman mitään ohjeita. Kun mukaan lisätään kieliversiointia, verkkokauppaa, integraatioita eri järjestelmiin jne., jonkinlainen koulutus tai ohjeistus päivityksestä on paikallaan. Helppoa sen silti täytyy olla.
Kun sivusto on kestävä ja päivitettävä, peruspalikat sivun ylläpitäjän näkökulmasta ovat kunnossa. Vähintäänkin yhtä tärkeää kuitenkin on loppukäyttäjän käyttökokemus. Pyrin aina tuottamaan mahdollisimman sulavan ja toimivan käyttökokemuksen. Käytettävyyttä suunnitellessa on hyvä noudattaa tiettyjä sääntöjä ja ajan saatossa syntyneitä normeja. Haluan silti myös toteuttaa hieman kokeellisempia ratkaisuja ja rikkoa rajoja sopivissa määrin.
Käytettävyys koostuu älyttömän monista asioista, alkaen loppukäyttäjille suunnitelluista sivupoluista aina pienimpiin lähestulkoon esteettisiin ja minimaalisiin yksityiskohtiin asti. Olen itse vaativa käyttäjä. Odotan konsistenssia sivustojen sisällä ja tiettyyn pisteeseen asti kaikkien sivustojen kesken ylipäätään, toisella käyttökerralla haluan olla ”parempi” käyttäjä kuin ensimmäisellä kerralla, odotan vasteita toimilleni, virhetilanteet eivät saa olla minun syytä, relevantin infon täytyy aina olla saatavilla siellä missä sitä tarvitaan, … Lista on loputon, mutta pyrin silti kiinnittämään huomiota kaikkiin näihin verkkosivustoa kehittäessä.
Käytettävyyteen liittyy huolellinen testaus. Käytänkin itse jokaista tekemääni sivustoa merkittävän ajan ja selailen niitä säännöllisin väliajoin. Yleensä käytettävyyteen liittyviä päivityksiä täytyy tehdä pidemmällä aikavälillä ja siksi säännöllinen testaus ja jatkuva datan keruu on tärkeää.
Tätäpä ei paljoa tarvitse selitellä. Sivuston vain tulee toimia niin nopeasti kuin sivuille asetetut tavoitteet antaa myöden. Enää perusteeksi ei riitä esimerkiksi mobiiliyhteyksien määrän jatkuva kasvu, koska normimobiiliverkko on jo todella nopea ja ihan pian entisiäkin yhteyksiä nopeampi 5G on normi. Se vain yksinkertaisesti harmittaa, jos sivusto on hidas. Joskus kuitenkin täytyy ladata esimerkiksi ulkopuolisia scriptejä, jotka saattavat hidastaa sivua. Kuitenkin esimerkiksi tällaisten scriptien käyttöä täytyy aina harkita ja sivuston nopeus pitää aina pitää mielessä.
Tässä samassa yhteydessä mainitsen hakukoneoptimoinnin. Julkaistulla sivustolla ainakin ihan perus SEO täytyy olla jotakuinkin kunnossa. Sivuilla täytyy olla metaotsikot ja -kuvaukset, sekä kuvien alt-attribuutit täytettynä. En kuitenkaan ole copywriter ja tärkein SEO on relevantti, hyvin kirjoitettu, mielenkiintoinen sisältö. Siksi SEO ei ole listallani oma kohtansa. Ehkäpä siksi tätäkään sivustoa ei ole hakukoneoptimoitu sisällön puitteissa.
Oma maku on aina paras. Uskon, että visuaalinen silmäni on ainakin kohtalaisen terävä ja pidän itseni tietoisena vallitsevista trendeistä. Haluan ja pyrin siihen, että jokainen sivustoni on tyylikäs ja hyvän näköinen. Pyrin designissa myös ajattomuuteen, joka ei kuitenkaan söisi rohkeudesta. Sivuston rungon tulee olla kaunis ja silmää miellyttävä ja tätä täydennetään helposti vaihdettavilla elementeillä, kuten kuvilla ja pienillä yksityiskohdilla: konjakinruskea nahkasohva ja vuodenajan mukaiset tyynynpäälliset.
Ihan hyviä juttuja, eikö?
Jos luet tätä tekstiä ja luit kaiken ylläolevan, olet luultavasti vähintäänkin kohtalaisen kiinnostunut. Siinä tapauksessa voit olla kiinnostunut minusta ihmisenä, mistä olen kiinnostunut, mikä minua inspiroi, mitä ajattelen. Lue näistä: